Przeprowadzenie czynności notarialnej powinno zostać poprzedzone kontaktem z notariuszem lub pracownikiem kancelarii. Pozwoli to ustalić zakres czynności, które mają być wykonane, oraz rodzaj dokumentów, jakie należy przedłożyć w kancelarii przed dokonaniem określonej czynności.
W celu dokonania każdej czynności notarialnej należy posiadać przy sobie:
- w przypadku osoby fizycznej dokument tożsamości (dowód osobisty, paszport, kartę pobytu) oraz znać numer NIP, jeżeli osoba działa jako pełnomocnik należy posiadać pełnomocnictwo,
- w przypadku osoby prawnej niezbędne dodatkowo są: aktualny odpis z KRS oraz umowa spółki.
Aby zaoszczędzić Państwa cenny czas i usprawnić proces sporządzania aktów notarialnych przedstawiamy poniżej wykaz dokumentów niezbędnych do przeprowadzenia poszczególnych czynności notarialnych.
Dokumenty do przedłożenia w oryginałach:
- Sprzedaż lub darowizna działki
- Aktualny odpis zwykły z księgi wieczystej,
- Wypis z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego o przeznaczeniu gruntu lub zaświadczenie z Gminy o jego braku lub decyzja o warunkach zabudowy
- Wypis z rejestru gruntów
- Wyrys z mapy ewidencyjnej gdy będzie wydzielana działka do nowej księgi wieczystej lub dokonywana zmiana w powierzchni działki
- Pełnomocnictwo w przypadku działania pełnomocnika
- Ostateczna decyzja zatwierdzająca podział nieruchomości gdy następuje podział nieruchomości,
- W przypadku nabycia w drodze spadku zaświadczenie US o wywiązaniu się z obowiązku podatkowego
- Podstawa nabycia: czyli jeden z wymienionych dokumentów to jest wypis aktu notarialnego umowy sprzedaży, darowizny lub prawomocne postanowienie sądu o stwierdzeniu nabycia spadku lub akt poświadczenia dziedziczenia w przypadku spadkobrania
- Zaświadczenie, że w lokalu nikt nie jest zameldowany,
Ewentualnie na żądanie nabywcy
- Potwierdzenie opłacenia podatku od nieruchomości lub opłat za wieczyste użytkowanie gruntu
- Sprzedaż lub darowizna lokalu z księgą wieczystą
- Odpis zwykły z księgi wieczystej lokalu i nieruchomości gruntowej,
- Wypis z rejestru gruntów, kartoteki budynków i lokali
- Wyrys z mapy ewidencyjnej gdy będzie wydzielana działka do nowej księgi wieczystej lub dokonywana zmiana w powierzchni działki
- Pełnomocnictwo w przypadku działania pełnomocnika
- W przypadku nabycia w drodze spadku zaświadczenie US o wywiązaniu się spadkobierców z obowiązku podatkowego
- Podstawa nabycia: czyli jeden z wymienionych dokumentów to jest wypis aktu notarialnego umowy sprzedaży, darowizny lub umowy ustanowienia odrębnej własności lokalu lub prawomocne postanowienie sądu o stwierdzeniu nabycia spadku lub akt poświadczenia dziedziczenia w przypadku spadkobrania
- Zaświadczenie, że w lokalu nikt nie jest zameldowany,
Ewentualnie na żądanie nabywcy
- Potwierdzenie, że nie ma zadłużenia w płatności opłat eksploatacyjnych,
- Potwierdzenie opłacenia podatku od nieruchomości i opłaty za wieczyste użytkowanie gruntu.
- Sprzedaż lub darowizna spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu
- Zaświadczenie ze spółdzielni o przysługującym prawie do lokalu,
- Odpis zwykły z księgi wieczystej lokalu i nieruchomości, jeżeli została ona założona księga dla prawa,
- Pełnomocnictwo w przypadku działania pełnomocnika
- Zaświadczenie z urzędu skarbowego o wywiązaniu się spadkobierców z obowiązku podatkowego,
- Podstawa nabycia: czyli jeden z wymienionych dokumentów to jest przydział lub wypis aktu notarialnego umowy sprzedaży, darowizny lub umowa o przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa w spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu lub prawomocne postanowienie o stwierdzeniu nabycia spadku lub akt poświadczenia dziedziczenia w przypadku spadkobrania
- Zaświadczenie, że w lokalu nikt nie jest zameldowany,
- Potwierdzenie, że nie ma zadłużenia w płatności opłat eksploatacyjnych (chyba, że jest to ujęte w oświadczeniu spółdzielni)
- Aktualny odpis z KW nieruchomości
- Zaświadczenie wydane przez Starostę z którego treści wynika, że lokale wraz z pomieszczeniami przynależnymi, są lokalami samodzielnymi w rozumieniu art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 24 czerwca 1994 roku o własności lokali (tekst jedn.: Dz. U. z 2000 r. Nr 80, poz. 903 ze zm.),
- Zaświadczenie z Gminy o przeznaczeniu działki w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego lub zaświadczenie o jego braku
- Wypis z rejestru gruntów i wyrys z mapy ewidencyjnej działki , wydane dla celów wieczystoksięgowych,
- Inwentaryzację lokali mieszkalnych znajdujących się w budynku składającą się z opisu każdego lokalu mieszkalnego oraz rzutów kondygnacji budynku, sporządzoną przez osobę legitymującą się uprawnieniami budowlanymi
- Rzuty kondygnacji budynku z zaznaczeniem lokalu , piwnicy, ew. garażu oraz w razie położenia pomieszczeń przynależnych poza budynkiem mieszkalnym także zaznaczenie na wyrysie z operatu ewidencyjnego (art. 2 ust. 5 ustawy) sporządzony przez osobę posiadająca uprawnienia budowlane
- Uchwałę zgromadzenia wspólników Sp. z o.o. , z której treści wynika m.in. zgoda na wyodrębnienie poszczególnych lokali mieszkalnych z nieruchomości oraz na jego sprzedaż lub Uchwała spółdzielni wyrażająca zgodę na przekształcenie lub sprzedaż ( z wyciągiem ze statutu spółdzielni w zakresie zapisów dotyczących warunków wyodrębniania lokali )
- Akt poświadczenia dziedziczenia
- Akt zgonu spadkodawcy,
- Akt stanu cywilnego spadkobierców: akty urodzenia i akty małżeństwa kobiety zamężnych celem potwierdzenia brzmienia nazwisk,
- Testamenty spadkodawcy jeżeli został sporządzone ( własnoręczne, notarialne i allograficzne ) ,
- Umowy o zrzeczeniu się dziedziczenia jeżeli został sporządzone
- Oświadczenia o przyjęciu lub odrzuceniu spadku jeżeli został sporządzone
- Potwierdzenie nr PESEL zmarłego
- Umowy majątkowe małżeńskie
- Odpis skrócony aktu małżeństwa.
- Sprzedaż działki powstałej w wyniku podziału nieruchomości
- Ostateczną decyzję dotyczącą podziału nieruchomości
- Wyciąg w wykazu zmian danych ewidencyjnych wydany przez starostwo powiatowe wraz z adnotacją: "dokument niniejszy przeznaczony jest do dokonywania wpisu w księdze wieczystej"
- Wypis z rejestru gruntów i wyrys z mapy ewidencyjnej zbiorczy (dla nowopowstałych działek) wraz z adnotacją: "dokument niniejszy przeznaczony jest do dokonywania wpisu w księdze wieczystej"
- Wypis z rejestru gruntów i wyrys z mapy ewidencyjnej dla zbywanej nieruchomości wraz z adnotacją: "dokument niniejszy przeznaczony jest do dokonywania wpisu w księdze wieczystej"
- W celu zmiany w księdze wieczystej - określenia nieruchomości jako zabudowanej niezbędny jest wypis z rejestru gruntów i wyrys z mapy ewidencyjnej z zaznaczonym budynkiem wraz z adnotacją: "dokument niniejszy przeznaczony jest do dokonywania wpisu w księdze wieczystej"
Aby sprawniej gromadzic dane i dokumenty proponujemy wcześniejsze wypełnienie poniższych druków i przesłanie ich na adres mailowy kancelarii bądź dostarczyc osobiście przed podpisaniem aktu notarialnego.
Formularz osobowy - osoby fizyczne
Wzór w formacie .pdf i .rtf
Formularz osobowy - osoby prawne
Wzór w formacie .pdf i .rtf
Formularz osobowy do pobrania w formacie .pdf lub .rtf
Formularz osobowy do pobrania w formacie .pdf lub .rtf
Niniejsza strona nie stanowi ani reklamy, w szczególności reklamy osobistej, ani oferty w rozumieniu obowiązujących przepisów prawa.
Strona ta nie jest także wyjaśnieniem dotyczącym dokonywanych czynności notarialnych w rozumieniu art. 80 §3 ustawy Prawo o notariacie. |